Stimați colegi,
Având în vedere prevederile art. 34 din Legea nr. 129 și informarea transmisă de către ONPCSB, CAFR solicită membrilor săi, în calitate de entități raportoare, considerarea recomandărilor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind îmbunătăţirea raportării activităţilor suspecte legate de presupuse fapte de corupţie, formulate de Grupul de lucru anti-mită (WGB – ) al OCDE.
Aspectele esențiale ale acestor recomandări se referă la furnizarea de feedback calitativ entităților și profesiilor obligate, inclusiv având în vedere obligațiile României în cadrul punerii în aplicare a Convenției OCDE privind Combaterea Mituirii Funcționarilor Publici Străini în Tranzacțiile Comerciale Internaționale, ONPCSB comunică o serie de elemente, care conduc la aprecierea unei informări ca fiind utile, complete şi detaliate şi care sprijină o anchetă privind fapte de corupţie, precum şi aspecte privind indicatorii de suspiciune ce vor fi avuţi în vedere la creşterea nivelului de detecţie a infracţiunilor de corupţie, în special mita străină, dezbătute în cadrul întâlnirilor de lucru:
– exemple de raportări utile:
-
menţionarea în raportul unei instituţii bancare a faptului că există suspiciunea că administratorul în fapt a două societăţi comerciale este o persoană care însoţeşte de fiecare dată la sediul băncii administratorul/ii de drept, deşi nu are nicio calitate oficială în cele două societăţi, nu este împuternicit pe conturile acestora, iar firma pe conturile căreia este împuternicit nu are tranzacţii financiare cu cele două societăţi;
-
indicarea efectuării de plăţi în străinătate, în special în paradisuri fiscale, de către persoană expusă politic (PEP);
-
alimentarea conturilor unei PEP prin transferuri cu justificarea „dividende” de o societate care activează în domeniul construcţiilor.
– exemple de indicatori de suspiciune rezultaţi din activitatea de urmărire penală:
-
carduri bancare emise pe numele administratorilor/asociaţilor unor firme dar care, în fapt, sunt utilizate de o PEP;
-
sumele de bani cash cu care sunt alimentate cu regularitate conturile ale unor rude/afini/prieteni ai unei PEP;
-
firme de construcţii care sunt parte din asocieri de firme cărora li s-au atribuit contracte de achiziţie publică şi cărora, pe parcursul încasării facturilor de către liderul de asociere de la autoritatea contractantă, le sunt virate sume ce reprezintă un procent cuprins între 2%-10% din valoarea respectivei încasări sau care, după ce încasează banii, îi retrag în pondere covârşitoare în numerar sau îi schimbă în valută, iar după acest moment, fie îi transferă către societăţi din afara ţării, fie îi retrag în valută;
-
plăţi cu explicaţia “contravaloare/ cesiune / contract de vânzare-cumpărare părţi sociale” – situaţia unui asociat care îşi înterpune un asociat cu o cotă de participare mică;
-
transferul părţilor sociale pe sume derizorii ce conduce la dividende disproporţionat de mari (excepţii – situaţia în care sunt cooptaţi membri de familie sau noul asociat este o persoană cu experienţă deosebită a cărei participaţie va contribui la creşterea pofitului societăţii).
-
mecanismele utilizate pentru justificarea transferurilor de bani (contracte fictive de consultanţă, contracte de închiriere de imobile, sponsorizări sau donaţii, contracte de împrumut sau de finanţare a companiilor).
– alte aspecte care trebuie avute în vedere de entităţile raportoare:
-
necesitatea ca entităţile raportoare să prezinte în cuprinsul informărilor şi unele aspecte factice utile, nu doar tranzacţii suspecte (Exemplu: prezentarea la notarul public/bancă a unor persoane care nu au nicio calitate în tranzacţie);
-
necesitatea ca informarea să fie făcută cât mai aproape de momentul săvârşirii faptei;
-
necesitatea efectuării de verificări, inclusiv din surse deschise, cu privire la contractele încheiate de diferite societăţi comerciale române în străinătate, având în vedere că publicitatea procedurii este similară cu cea pentru contractele de achiziţii publice naţionale;
-
necesitatea efectuării unei analize a relaţiei dintre entităţi private şi entităţi publice;
-
păstrarea confidenţialităţii în ceea ce priveşte solicitările unităţilor de parchet.
Echipa CAFR
30.09.2025 14:40
