TELEFON

+ 4031 433 59 45

+ 4031 433 59 00

FAX

+ 4031 433 59 40

EMAIL

Adresa

Strada Sirenelor, Nr. 67-69, Sectorul 5, Bucureşti

PROGRAM

Luni-Vineri:
8:00 – 16:00

Mesajul Președintelui

“Vă invit să lucrăm împreună! Vă adresez o invitație la dialog! Vă propun să dăm dovadă de responsabilitate și creativitate, unindu-ne eforturile printr-un schimb constructiv și sincer de opinii, de sugestii, de acțiuni inițiate în sprijinul profesiei. Această invitație la colaborare nu este adresată doar membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România ci și partenerilor noștri externi, a căror perspectivă este la fel de prețioasă.”

 

 Adrian Popescu, Președinte CAFR

Comunicate

Legea nr. 187 / 2023 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice

Legea nr. 187 / 2023 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice Stimați colegi,   Vă informăm că a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 29 iunie 2023, Legea nr....

Sesiune de instruire ONPCSB adresată auditorilor financiari, 25 septembrie 2023

Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) anunță organizarea unei sesiuni de instruire în format on-line pentru auditorii financiari, în data de 25 septembrie 2023.

13 Iulie 2023 – Conferința Internațională – Institutul Auditorilor Interni (IIA)

Institutul Auditorilor Interni -The Institute of Internal Auditors (IIA) – pune la dispoziția celor interesați Comunicatul de presă privind lucrările Conferinței Internaționale de Audit Intern, care a avut loc în data de 13 Iulie 2023.

MODIFICĂRI ALE REGLEMENTĂRILOR ONPCSB PRIVIND RAPORTAREA ȘI TRANSMITEREA INFORMAȚIILOR

În Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 625/10.VII.2023 au fost publicate Ordinele Președintelui ONPCSB nr.191/28 iunie 2023 și nr.192/28 iunie 2023

Informații utile

Sustenabilitate | Noutăți

NOUTĂȚI PRIVIND STANDARDELE DE SUSTENABILITATE: Acountancy Europe comunică poziția sa în consultarea privind Standardele Europene de Raportare privind Sustenabilitatea – 02.08.2022

 Citeste mai mult . . .
Guvernanță Corporativă: Recomandarea Accountancy Europe –  „Controale interne mai exigente pentru a reduce riscurile corporative” – 21.07.2022  Citeste mai mult . . .
Informare CAFR – Referitor la Taxonomie-17 feb 2022  Citeste mai mult . . .
Informare – Directiva Europeană privind informațiile nefinanciare („NFRD / CSRD”)  Citeste mai mult . . .
Informare – OMF 1239/2021 și Regulament 852/2020 – Informații nefinanciare  Citeste mai mult . . .
Noutați  Citeste mai mult . . .
  • Link-uri utile:
Accountancy Europe   Citeste mai mult . . .
ACCA   Citeste mai mult . . .
ICAEW   Citeste mai mult . . .
EFRAG   Citeste mai mult . . .
Îndrumări profesionale | Noutăți
Conferință CAFR – 29 aprilie 2022
Test de acces la stagiu
Examen de competență profesională 2021
Resurse Covid 19
Audit intern
Despre ASPAAS

Evenimente

Știri

 

Program Reprezentanța Regională Iași în perioada de 2 – 13 octombrie 2023

​​​Program Reprezentanța Regională Iași în perioada de 2 – 13 octombrie 2023Stimate doamne/Stimați domni,        Dorim să vă informăm că în perioada de 2 – 13 octombrie 2023, Reprezentanța Regională Iași va fi închisă. Programul va fi reluat, începând de luni, 16 octombrie 2023.               Vă mulțumim pentru înțelegere!     Cu deosebită considerație,  Conducerea executivăPostat 28.09.2023  

Programul de lucru al Reprezentanței Regionale Constanța a CAFR în perioada 25.09.2023 – 06.10.2023

Programul de lucru al Reprezentanței Regionale Constanța a CAFR în perioada 25.09.2023 – 06.10.2023 Stimate doamne / Stimați domni,  Dorim să vă informăm că în perioada 25.09.2023 – 06.10.2023, Reprezentanța Regională Constanța a Camerei Auditorilor Financiari din Romania nu va avea program de lucru cu publicul. Vă mulțumim pentru înțelegere și vă așteptăm în program normal începând cu data 09.10.2023.  Cu deosebită considerație, Conducerea executivăPostat 19.09.2023...

Institutul Bancar Român vă prezintă PROGRAMUL CURSURILOR CU TEMATICĂ FINANCIAR-BANCARĂ, SEPTEMBRIE – DECEMBRIE 2023

Institutul Bancar Român vă prezintă PROGRAMUL CURSURILOR CU TEMATICĂ FINANCIAR-BANCARĂ, SEPTEMBRIE – DECEMBRIE 2023 Dragi colegi,   Institutul Bancar Român (IBR) vă prezintă PROGRAMUL CURSURILOR CU TEMATICĂ FINANCIAR-BANCARĂ, SEPTEMBRIE – DECEMBRIE 2023. Pentru mai multe informații cu privire la tematica, durata și data cursurilor vă rugăm să consultați broșura electronică (Pentru descărcare CLICK AICI).   Vă mulțumim, Echipa CAFRPostat 17.08.2023  

ANUNŢ privind convocarea Conferinței Camerei Auditorilor Financiari din România, organizată în format fizic, în data de 16 septembrie 2023

ANUNŢ privind convocarea Conferinței Camerei Auditorilor Financiari din România, organizată în format fizic, în data de 16 septembrie 2023 CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA, persoană juridică autonomă, înființată, organizată şi funcționând ca organizație profesională de utilitate publică fără scop patrimonial, în baza art. 5 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu...

Noutăți pentru membri

Apel public la candidaturi – Stagiu la Banca Centrală Europeană în divizia de Budgeting and Controlling

Banca Centrală Europeană (BCE) a lansat campania de stagiu în divizia de Budgeting and Controlling, având ca termen limită data de 22 septembrie 2023

Anunț postat de Ministerul Justiției – organizarea interviului pentru dobândirea calității de expert tehnic judiciar

Ministerul Justiției a postat anunțul privind organizarea interviului pentru dobândirea calității de expert tehnic judiciar. Perioada de înscriere: 07 septembrie – 03 noiembrie 2023

Webinar EFAA, IAASB și IFAC – Auditul entităților mai puțin complexe

În data de 16 februarie 2023, în intervalul orar 15:00 – 16:00, ora României, va avea loc webinarul privind modificările propuse la proiectul de standard emis de Consiliul pentru Standarde Internaționale de Audit și Asigurare (IAASB) cu privire la auditurile entităților mai puțin complexe (ISA pentru LCE), organizat de EFAA, IAASB și IFAC.

Ofertă Editura Universul Juridic – publicație cu preț redus pentru membrii CAFR

Editura Universul Juridic are plăcerea de a prezenta o ofertă specială adresată auditorilor financiari, pentru un instrument de lucru considerat extrem de util în practica profesiei de zi cu zi: lucrarea „Calcule, înregistrări și interpretări contabile în fiscalitatea întreprinderii” este disponibilă la un preț special.

Întrebări Frecvente

Pentru anii 2020 și 2021 trebuie să fac pregătire profesională și la ASPAAS și la CAFR?

Răspuns: În urma delegării primite de Camera Auditorilor Financiari din România de la Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar, activitatea de organizare a programelor de formare profesională continuă a auditorilor financiari este asigurată în anii 2020 și 2021 de către CAFR.

Astfel, în 2020 și 2021, cursurile structurate de formare profesională continuă pentru auditorii financiarii sunt organizate de CAFR, în baza delegării primite de la ASPAAS.

a1. La CAFR trebuie să efectuați 40 de ore de pregătire profesională (20 de ore de pregătire structurată, 20 de ore de pregătire nestructurată).
Legislație aplicabilă: (Click aici!)

a2. La ASPAAS trebuie să efectuați minim 10 ore de formare profesională continuă structurată pe an (dacă sunteți auditor financiar activ) sau minim 5 ore de formare profesională continuă structurată pe an (dacă sunteți auditor financiar non-activ), urmând ca într-o perioadă de referință de trei ani:
– auditorii activi să participe la un total de 60 de ore de formare profesională continuă structurată și
– auditorii non-activi să participe la un total de 30 de ore de formare profesională continuă structurată.
Legislație aplicabilă: (Click aici!)

Care sunt obligațiile de pregătire profesională anuală pentru auditorii financiari, față de CAFR?

Răspuns:  În conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3), lit. (c) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind  activitatea  de  audit financiar, republicată, cu modificările și completările ulterioare,  Camera Auditorilor Financiari din România este autoritatea competentă pentru  organizarea și urmărirea programului de pregătire profesională continuă a auditorilor financiari pentru activitățile de audit financiar, altele decât cele de audit statutar. Membrii CAFR au obligația să efectueze anual un număr de 40 de ore, astfel:

  • 20 ore – pregătire structurată (cursuri organizate exclusiv de către Cameră);
  • 20 de ore – pregătire nestructurată (cursuri disponibile pe platforma e-learning a CAFR, echivalări cu alte cursuri organizate de alte organisme profesionale: CCF, ANEVAR, CECCAR, etc.

Legislație aplicabilă: https://www.cafr.ro/uploads/Hotararea-98.pdf

De unde poate fi descărcată Fișa individuală de pregătire profesională pentru CAFR?

Răspuns: Pe site-ul CAFR (www.cafr.ro), din meniul „Pregătire Profesională” – secțiunea „Formulare”

Descarcare formular (Click aici!)

 

Cum pot intra în posesia datelor de acces la platforma e-learning a CAFR?

Răspuns: Pentru a intra în posesia utilizatorului și a parolei pentru accesul în platforma de e-learning CAFR, trebuie să transmiteți un e-mail cu solicitarea dumneavoastră pe adresa invatamant.admitere@cafr.ro. E-mailul trebuie să conțină NUMELE și PRENUMELE dumneavoastră și vă vom transmite informațiile de care aveți nevoie.

Care este adresa de internet a platformei de e-learning CAFR unde pot utiliza datele de logare/autentificare pentru a accesa contul personal din platforma CAFR?

Răspuns:  Adresa platformei de e-learning CAFR este elearning.cafr.ro (Click aici) , zona de autentificare (Utilizator și Parolă) fiind situată în partea stangă a primei pagini.

 

Cum devin stagiar in activitatea de audit financiar?

Pentru a deveni stagiar în activitatea de audit financiar, accesați următorul link:

 

Care sunt obligațiile auditorului financiar în relația cu CAFR?

Pentru exercitarea activității de audit financiar, alta decât auditul statutar, membrii CAFR solicită anual viza pe carnetul de auditor financiar emis de CAFR. Potrivit Hotărârii Consiliului CAFR nr. 99/2018, pentru obținerea vizei anuale, auditorii financiari membri ai CAFR, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele cerințe:              

  • Să efectueze Pregătirea Profesională Continuă;
  • Să achite la zi cotizațiile fixe și variabile;
  • Să completeze la zi și să transmită către CAFR, raportul anual de activitate pentru activitatea desfășurată în calitate de persoană fizică, precum și pentru activitatea desfășurată de firma  de  audit,  membră CAFR în cadrul căreia auditorul financiar deține calitatea de asociat sau administrator, dacă este cazul, sau declarația anuală fără activitate, după caz; Raportul anual de activitate/Declarația anuală fără activitate se depune online, pe site-ul CAFR, la următorul link: https://www.cafr.ro/login.php;
  • În cazul în care membrii CAFR desfășoară activități de audit financiar, altele decât auditul statutar, aceștia trebuie să dețină o poliță de asigurare pentru risc profesional.

 

Care sunt activitățile reglementate și monitorizate de CAFR?

  • Auditul financiar al situațiilor financiare anuale și a situațiilor financiare consolidate ale entităților care au optat pentru auditare, altul decât cel statutar
  • Audit intern, altul decât auditul public intern
  • Audit cu scop special (ISA 800)
  • Componente individuale ale situatiilor financiare (ISA 805)
  • Situatii financiare simplificate (ISA 810)
  • Revizuirea situațiilor financiare (ISRE 2400)
  • Revizuirea situațiilor financiare interimare (ISRE 2410)
  • Misiuni de asigurare, altele decat auditurile sau revizuirile informațiilor financiare istorice (ISAE 3000)
  • Misiuni de examinare a informațiilor financiare prognozate (ISAE 3400)
  • Misiuni de asigurare privind controalele din cadrul unei organizații prestatoare de servicii (ISAE 3402)
  • Misiuni de asigurare privind declarațiile referitoare la emisia gazelor cu efect de seră (ISAE 3410)
  • Misiuni de asigurare pentru raportarea asupra compilării informațiilor financiare pro-forma incluse într-un prospect (ISAE 3420)
  • Proceduri convenite (ISRS 4400)
  • Servicii conexe de compilare (ISRS 4410)
  • Consultanta

 

Care sunt activitățile reglementate și monitorizate de ASPAAS?

  • auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate, în condițiile legii (inclusiv auditul statutar al entităților de inters public)

 

 

Ce obligații au membrii odată cu apariția Legii 162/2017, atât față de CAFR cât și față de ASPAAS?

a. Efectuarea pregătirii profesionale anuale

1. La CAFR se efectuează 40 de ore de pregătire profesională (20 de ore de pregătire structurată, 20 de ore de pregătire nestructurată). Camera Auditorilor Financiari din România organizează cursuri pentru activitățile de audit financiar, altele decât cele de audit statutar.

Legislație aplicabilă: (Click aici!)

2. La ASPAAS se efectuează minim 10 ore de formare profesională continuă structurată pe an (pentru auditorii financiari activi) sau minim 5 ore de formare profesională continuă structurată pe an (pentru auditorii financiari non-activi), urmând ca într-o perioadă de referință de trei ani:
– auditorii activi să participe la un total de 60 de ore de formare profesională continuă structurată și
– auditorii non-activi să participe la un total de 30 de ore de formare profesională continuă structurată.


Legislație aplicabilă: (Click aici!)

 b. Raportarea activității desfășurate

1. La CAFR, Raportul anual de activitate sau declarația anuală fără activitate, după caz, se completează și se transmite Camerei  doar de către auditorii financiari activi și firmele de audit,  membri  ai  CAFR, până la data de 15 februarie a fiecărui an, pentru  activitatea  desfășurată în anul anterior. Auditorii  financiari declarați nonactivi conform Legii nr. 162/2017, membri ai CAFR, nu au obligația de a completa raportul anual de activitate sau declarația anuală fără activitate.

Legislație aplicabilă: (Click aici)

2. La ASPAAS, toți auditorii financiari și toate firmele de audit raportează activitatea desfășurată pe parcursul  anului  calendaristic  anterior  celui  în  care se depune raportarea către ASPAAS, respectiv depun pe platforma online a ASPAAS raportul anual de  activitate,   completat  la  toate  rubricile  Termen de depunere: până la data de 15 mai a fiecărui an.

Legislație aplicabilă: (Click aici)

 c. Obtinerea vizei anuale

1. La CAFR, viza anuală se obține de la sediul CAFR sau de la reprezentanțele regionale începând cu prima zi lucrătoare a anului în curs până la 31 decembrie și este valabilă până la data de 31 martie a  anului următor.

Legislație aplicabilă: (Click aici)

2. La ASPAAS, toți auditorii financiari care în anul anterior celui în care se face raportarea au avut statutul de auditor activ, respectiv  toate firmele de audit, au  obligația depunerii documentației  pe platformă în vederea obținerii e -vizei anuale până la data de 15 mai a fiecărui an.

Legislație aplicabilă: (Click aici)

Unde se achită cotizațiile fixe și variabile?

Atât cotizațiile fixe cat si cotizațiile variabile se achita numai la CAFR.

Potrivit Legii 162/2017, finanțarea ASPAAS se asigură din venituri proprii şi, în completare, subvenții de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice.

Veniturile proprii ale ASPAAS reprezintă contribuții ale CAFR, în procent de 30% din cheltuielile curente și de capital ale ASPAAS.

1017

Membri firme de audit

4240

Membri Pers. Fizice